Η δυσλεξία είναι μια νευροδιαφορετικότητα που επηρεάζει τον τρόπο που οι άνθρωποι και κυρίως τα παιδιά μαθαίνουν. Τα δυσλεκτικά άτομα έχουν μαθησιακές δυσκολίες που αφορούν κυρίως τον γραπτό λόγο. Γι αυτό οι κλασικές μέθοδοι μάθησης δεν αποδίδουν. Χρειάζεται μια εξατομικευμένη προσέγγιση που θα πρέπει ν ακολουθεί τις παρακάτω αρχές και μεθόδους.
Τα δυσλεκτικά παιδιά δυσκολεύονται ν αποκωδικοποιήσουν τα γραπτά κείμενα. Επομένως ένας τρόπος για να τους δώσουμε τις βασικότερες πληροφορίες ενός μαθήματος είναι με εικόνες και διαγράμματα. Πολύ βοηθητική είναι και η χρήση βίντεο ή ακουστικών βιβλίων.
Αν πρέπει αναγκαστικά να επεξεργαστούν κείμενο καλό θα ήταν αυτό να έχει στοίχιση στ αριστερά, να είναι σύντομο, ευκρινές, γραμμένο απλά χωρίς διαφορετικά χρώματα, αλλαγή στις γραμματοσειρές και υπογραμμίσεις. Όσο πιο λιτό το κείμενο τόσο πιο εύκολα μπορούν να το διαβάσουν.
Δεν έχει νόημα να προσπαθούμε να κάνουμε ένα δυσλεκτικό μαθητή να διαβάσει ένα πυκνογραμμένο κείμενο ή αποστηθίσει πολλές πληροφορίες. Μπορούμε να δίνουμε επιγραμματικά τα κυριότερα σημεία του μαθήματος.
Επιπρόσθετα χρειάζονται περισσότερο χρόνο για να επεξεργαστούν τα δεδομένα τους και να δομήσουν τις απαντήσεις τους. Συχνά θα βρούμε πολλά διαφορετικά λάθη στα γραπτά τους όπως ορθογραφικά λάθη καταληκτικά και θεματικά, παραλείψεις γραμμάτων ή και συλλαβών, καθρεφτισμούς γραμμάτων, λάθη φωνολογικού χαρακτήρα, λέξεις γραμμένες χωρίς κενά. Δεν έχει καμία αξία για το παιδί η διόρθωση όλων αυτών των αστοχιών. Μάλιστα η επιμονή στην διόρθωση των λαθών δρα αρνητικά στην αυτοεκτίμηση των παιδιών και τα αποτρέπουν από το να γράφουν.
Χωρίστε τις πληροφορίες που πρέπει να μάθουν σε μικρά κομμάτια. Έτσι θα τις απομνημονεύσουν καλύτερα. Για να μπορέσουν ν αποδώσουν τα μέγιστα στα διαγωνίσματα, αυτά πρέπει να είναι προσαρμοσμένα στις ανάγκες και τις δυνατότητές τους. Εξατομικεύστε τα διαγωνίσματά τους. Μετατρέψτε τις ερωτήσεις ανάπτυξης σε ερωτήσεις πολλαπλών επιλογών, σωστού λάθους και συμπλήρωσης κενών.
Πιο σημαντική όμως από την μαθησιακή βοήθεια είναι η ψυχολογική. Τα δυσλεκτικά παιδιά βιώνουν πολύ έντονα την ματαίωση. Είναι λοιπόν απαραίτητο να τα βοηθήσουμε ν αναδείξουν τα ταλέντα και τις δυνατότητές τους. Οφείλουμε να ενημερώσουμε το περιβάλλον για την διαφορετικότητά τους ώστε να τα αποδεχτεί και να τα εντάξει ως ισότιμα μέλη. Επιπλέον πρέπει να τα βοηθήσουμε να δομήσουν μια ισχυρή αυτοεικόνα. Αυτό θα τα βοηθήσει ν υπερασπίζονται τον εαυτό τους αλλά και να εκφράζουν τις ανάγκες και τα ταλέντα τους ανεμποδιστα.
Ο κόσμος μας έχει ανάγκη από διαφορετικά μυαλά. Ας δώσουμε λοιπόν τον χώρο, τον χρόνο και την αποδοχή που χρειάζονται ώστε να δώσουν τον καλύτερο εαυτό τους!
Πηγή: teenlibrariantoolbox.com, 1in5.learningally.org