“Αν δεν μπορείς να το εξηγήσεις με απλά λόγια, ούτε εσύ ο ίδιος το έχεις καταλάβει πολύ καλά. ” Αυτό υποστήριζε ο Άλμπερτ Αϊνστάιν και ταυτιζόμαστε απόλυτα με αυτήν την άποψη. Αν κάτι δεν μπορείς να το εξηγήσεις στα παιδιά σίγουρα δεν το έχεις καταλάβει επαρκώς.
Είναι πολύ σημαντικό τα παιδιά να είναι ενήμερα για όσα συμβαίνουν στο σώμα τους, για την λειτουργία αλλά και τις δυνατότητές του. Τι πιο μαγικό λοιπόν απο τον ίδιο τον εγκέφαλο;
Ξεκινάμε με την αμυγδαλή. Η αμυγδαλή είναι μέρος του πρωτόγονου τμήματος του εγκεφάλου. Ενεργοποιείται όταν υπάρχει κίδυνος, φόβος, άγχος και θέτει όλον τον εγκέφαλο σε “κατάσταση συναγερμού”. Όταν ο εγκέφαλος βρίσκεται σε τέτοια κατάσταση δεν μπορεί να σκεφτεί λογικά ή ν απομνημονεύσει πληροφορίες. Όταν όμως η αμυγδαλή είναι ήρεμη όλα λειτουργούν ομαλα. Γι αυτόν τον λόγο δεν πρέπει να φωνάζουμε στα παιδιά όταν θέλουμε να μάθουν κάτι. Η ταραχή που τους προκαλείται δεν αφήνει τον εγκέφαλο να λειτουργήσει, να μάθει, να συγκρατήσει πληροφορίες
Συνεχίζουμε με τον ιππόκαμπο. Εκεί αποθηκεύονται οι αναμνήσεις, ό,τι έχουμε μάθει και απο κεί παίρνουμε, ανακαλούμε ό,τι χρειάζεται για την καθημερινότητά μας. Όμως ο ιππόκαμπος δεν μπορεί να αποθηκεύσει πληροφορίες ή να τις φέρει στην επιφάνεια όταν η αμυγδαλή είναι αναστατωμένη. Αυτός είναι ο λόγος που “μπλοκάρουμε” οταν είμαστε αγχωμένοι.
Τέλος έχουμε τον προμετωπιαίο λοβό. Είναι ο “σοφός” του εγκεφάλου. Αναπτύσσεται πλήρως ,στους νευροτυπικούς εγκεφάλους, στα 25 έτη. Είναι υπεύθυνος για την ώριμη σκέψη, τις σωστές επιλογές, ελέγχει την παρόρμηση και συνεργάζεται με τον ιππόκαμπο. Του στέλνει και παιρνει απο αυτόν μνήμες και πληροφορίες. Και αυτός όμως παρόλη τη “σοφία” του δεν μπορεί να λειτουργήσει ομαλά οταν η αμυγδαλή ειναι αναστατωμένη.
Ο εγκέφαλος, κυρίως των παιδιών, πρέπει να είναι ήρεμος και να νιώθει ασφαλής. Αν δεν υπάρχουν αυτές οι συνθήκες τίποτα δεν μπορεί να λειτουργήσει όπως πρέπει.