pexels-photo-5905884-5905884.jpg

Γράφε καλό μου!!!

Σε μια περίοδο ραγδαίων τεχνολογικών εξελίξεων πολλές παραδοσιακές μέθοδοι τίθενται υπό αμφισβήτηση ακόμη και στον τομέα της εκπαίδευσης. Μια απο αυτές τις μεθόδους ειναι η αξία και η χρησιμότητα του γραψίματος. Όταν όλα μπορούν να βιντεοσκοπηθούν, να γραφτούν στον υπολογιστή, να γραφτούν κατόπιν υπαγόρευσης, να ηχογραφηθούν τι νόημα έχει να γράφουμε με το χέρι;;;

Και όμως το γράψιμο με το χέρι έχει πολλαπλά οφέλη τόσο για τα παιδια όσο και τους ενήλίκες. Στην περίπτωση των παιδιών το γράψιμο βοηθάει την δημιουργία συνάψεων στον εγκέφαλο, οι οποίες με τη σειρά τους διευκολύνουν την μάθηση, την κατανόηση κειμένου αλλα και την ανάγνωση.

Μέσω της γραφής το παιδί ωριμάζει συναισθηματικά αφού αφενός κατακτά ένα αναπτυξιακό ορόσημο και αφετέρου έχει την δυνατότητα ν αποτυπώσει στο χαρτί, να εκφράσει τις σκέψεις και τα συναισθήματά του. Ταυτόχρονα εξασκείται και η δημιουργικότητά του. Όταν ένα παιδί μάθει να γράφει είναι πλέον σε θέση ν αφήσει το αποτύπωμά του σε αυτόν τον κόσμο.

Η κατάκτηση της γραφής συνοδεύεται και απο την εξέλιξη του μετωπιαίου λοβού του εγκεφάλου, αφού η περιοχή Broca που εδρεύει εκεί είναι υπεύθυνη για την γραφή και την ομιλία. Το τμήμα αυτό ειναι υπεύθυνο για τον έλεγχο της παρόρμησης, την συγκέντρωση, την αυτογνωσία και τη συμπεριφορά γενικότερα . Έτσι όσο το παιδί εξασκείται στο γράψιμο τόσο ενδυναμώνεται η συγκέντρωση και ο έλεγχος της συμπεριφορά του.

Επίσης το γράψιμο βοηθάει το παιδί στην πλευρίωση. Αυτό σημαίνει ότι μέσω της γραφής το παιδί “διαλέγει” το δυνατό του χέρι, δεξί ή αριστερό και μαζί με αυτό εδραιώνεται και το κυρίαρχο μέρος του εγκεφάλου. Αν το παιδί γράφει με το δεξί κυριάρχο ημισφαίριο στον εγκέφαλο είναι το αριστερό. Αν γράφει με το αριστερό κυρίαρχο ημισφαίριο είναι το δεξί.

Η πλευρίωση του εγκεφάλου είναι πολύ σημαντική γιατι βοηθάει το παιδί στην αντίληψη του χώρου που κινείται και στην εικόνα του σώματος του. ‘Ετσι σχηματίζει μια αντικειμενική εικόνα για την πραγματικότητα. Αν το παιδί έχει κατακτήσει την πλευρίωση είναι σε θέση να οργανώσει τις εργασίες του, ν αναπτύξει την φαντασία του και να κατανοήσει αφηρημένα σύμβολα όπως οι αριθμοί, τα γράμματα, οι νότες κ.ο.κ

Επιπρόσθετα το γράψιμο με το χέρι σε σχέση άλλες μεθόδους αποτύπωσης του λόγου, βοηθάει παιδιά και ενήλικες ώστε ν απομνημονεύσουν καλύτερα αυτά που γράφουν αφού κατα την γραφή διεγείρονται περισσότερα κέντρα του εγκεφάλου. Αυτο συμβαίνει γιατί όταν γράφει κάποιος κινείται ολόκληρο το χέρι με συγκεκριμένο τρόπο σε αντίθεση με την δακτυλογράφηση όπου κινούνται μόνο τα δάχτυλα.

Ο γραφολόγος Dr. Marc Seifer υποστηρίζει πως όταν γράφουμε τις σκέψεις μας, να συναισθήματα μας ηρεμούμε. Αν μάλιστα γράψουμε μια “ηρεμιστική” φράση όπως: “θα αντιμετωπίσω την κατάσταση με ηρεμία” γύρω στις 20 φορές μέσα στη μέρα το μυαλό μας θα χαλαρώσει και θα συμπαρασύρει και το σώμα μας σε αυτό. Δεν είναι τυχαίο που πολλοί ειδικοί ψυχικής υγείας συστήνουν στους πελάτες τους να κρατάνε καποιου είδους ημερολόγίο, να καταγράφουν τις σκέψεις και τις επιθυμίες τους!

Το γράψιμο είναι μια σύνθετη διαδικασία στην οποία εμπλέκεται μεγάλο μέρος του σώματος αλλα και του εγκεφάλου. Έχοντας τα παραπάνω υπόψη μας ας πούμε στα παιδιά με μεγάλη χαρά και λαχτάρα “Γράφε καλό μου!!! Γιατί έτσι μπορείς να κάνεις τη ζωή σου καλύτερη!!”

Πηγές: https://navigatingthisspace.com/

itslearningcorner.com

 

 

 

Scroll to Top