11/10: Παγκόσμια ημέρα κοριτσιού. Πως τα κορίτσια μπορούν ν αλλάξουν τον κόσμο.

Ο ΟΗΕ όρισε την εντεκάτη Οκτωβρίου ως παγκόσμια ημέρα  κοριτσιού με στόχο την ανάδειξη και την εξάλειψη των διακρίσεων που υπάρχουν εις βάρος των κοριτσιών.

Η σημερινή μέρα έχει ως θέμα:” Κορίτσια, όραμα για το μέλλον”. Η UNICEF μετά απο έρευνες απέδειξε οτι τα κορίτσια όχι μονο ειναι πιο θαρραλέα όσο αφορά τις προκλήσεις που καλούνται ν αντιμετωπίσουν αλλά είναι και πιο αισιόδοξα όσο αφορά το μέλλον.

‘Εχουν περάσει 30 χρόνια απο τότε που το 4ο Διεθνές Συνέδριο Γυναικών υιοθέτησε την Διακήρυξη του Πεκίνου και την Πλατφόρμα για Δράση. Έκτοτε είναι κείμενο με την ευρύτερη αποδοχή αλλά και το μόνο επίσημο έγγραφο που κάνει λόγο συγκεκριμένα για τα δικαιώματα των κοριτσιών. Υπόσχεται μια σειρά δράσεων που θα βάλουν τέλος στις διακρίσεις και τα στερεότυπα που κρατάνε τα κορίτσια πίσω στην εκπαίδευση. Δίνει έμφαση στην ανάγκη να υπάρξει ευκολότερη προσβαση των κοριτσιών στις θετικές επιστήμες: φυσική, τεχνολογία, μαθηματικά και μηχανική, γνωστότερο και ως STEM.

Επιπρόσθετα η Πλατφόρμα για Δράση παρέχει σχέδια για δράσεις που θα μπορούσαν να βελτιώσουν την υγεία των κοριτσιών, να τα προστατεύσουν απο τη βία, να δώσουν δύναμη στην φωνή, στις επιλογές και στη συμμετοχή τους στην κοινωνία.

Και επειδή τα νούμερα μιλάνε ξεκάθαρα και δυνατά 119,3 εκατομμύρια κορίτσια είναι εκτός σχολείου. 1 στα 4 κορίτσια μέχρι την ηλικία των 19 ετών έχουν υποστεί κακοποίηση απο τους συντρόφους τους και 9 εκατομμύρια κορίτσια θα παντρευτούν μεχρι το 2030 πριν φτάσουν την ενηλικίωση. To 75% των μολύνσεων του ιου HVI εντοπίζεται σε έφηβα κορίτσια. 1 στα 3 κορίτσια στην εφηβεία υποφέρουν απο αναιμία, αποτέλεσμα υποσιτισμού. 1 στα 4 κορίτσια -αριθμός διπλάσσιος σε σχέση με αυτόν των αγοριών- δεν λαμβάνει καμιά μορφή εκπαίδευσης.

Στο αντίποδα ολων αυτών για πρώτη φορά στην παγκόσμια ιστορία τοσα πολλά κορίτσια πηγαίνουν σχολείο.  Δεν έχουν όμως ίσες ευκαιρίες σε σχέση με τ αγόρια στις φυσικές επιστήμες (STEM). Μόνο το 35% των γυναικών αποφοιτούν απο σχολές σχετικές με το STEM. Eνω το ποσοστό εργαζομενων γυναικών σε αυτούς τους τομείς ανέρχεται στο 29%. Για να κλείσει αυτή η “ψηφιακή ψαλίδα” μεταξύ αντρών και γυναικών θα χρειαστούν τα επόμενα 5 χρόνια 524 εκατομμύρια ευρώ.

Η οργάνωση African Girls Can Code Initiative (AGCCI) οργανώνει camps όπου τα κοριτσια εξασκούνται στον προγραμματισμό. Σε αυτή την δράση παίρνουν μέρος 11 αφρικανικές χώρες μεταξύ αυτών και η Ρουάντα.

“Πιστεύω ότι το να δείχνουμε στα νέα κορίτσια, γυναίκες που ασχολούνται με την τεχνολογία μπορεί να τα κινητοποιήσει και ν αυξήσει την εκπροσώπησή τους σε αυτό το πεδίο.” Λέει η Sawga που απο εκπαιδευόμενη στα camps τώρα έχει γίνει μέντορας και εκπαιδεύει και αλλα κορίτσια.

Και συνεχίζει λέγοντας: “Είμαστε το μέλλον της τεχνολογίας και μπορούμε να καταφέρουμε πολλά. Μην αφήσετε κανέναν να σας πει ότι δεν μπορείτε να πετύχετε στον τομέα της τεχνολογίας εξαιτίας του φύλου σας.”

Οι Ολυμπιακοί αγώνες του 2024 ήταν ορόσημο στην εκπροσώπηση των δύο φύλων αφου για πρώτη φορά η παρουσία αντρών γυναικών ήταν 50-50. Είναι σημαντική η παρουσία των κοριτσιών στον αθλητισμό.  Έχει παρατηρηθεί οτι τα κορίτσια που ασχολούνται ενεργά με τον αθλητισμό έχουν μεγαλύτερη αυτοεκτίμηση, δεν σταματάνε πρόωρα το σχολείο, έχουν λιγότερες εγκυμοσύνες στην εφηβεία και στο μέλλον έχουν καλυτερες δουλειές. Το 80% των πιο επιτυχημένων διευθυνουσών συμβούλων έχουν ασχοληθεί με κάποιο άθλημα στα νεανικά τους χρόνια. Αυτό βέβαια δε σημαίνει ότι η πορεία των γυναικών στον αθλητισμό ειναι κάτι εύκολο αφου συχνά πέφτουν θύματα παρενόχλησης, προκαταλήψεων, σεξισμού και λιγότερων ευκαιριών σε σχέση με τους άντρες.

H Maka Chikowero ήταν 15 χρονών όταν ίδρυσε την ΜΚΟ, MTC Educate A Girl Inc για να βοηθήσει κορίτσια αγροτικών περιοχών της Ζιμπάμπουε να έχουν προσβαση στην εκπαίδευση, στην άθληση και στην ανάπτυξη των δεξιοτήτων τους. Η φτώχεια ανάγκάζει τα κορίτσια αυτών των περιοχών να εγκαταλείπουν το σχολείο. Ακόμη και η περιόδος τους τις αποτρέπει να πάνε σχολείο αφου δεν εχουν προσβαση σε προϊόντα προσωπικής υγιεινής.

” Η εκπαίδευση είναι το εργαλείο που μπορεί να βγάλει τα κορίτσια και τις γυναίκες απο την φτώχεια, κυρίως στις αγροτικές περιοχές. Έχω δει την απόδειξη. To να επενδύεις στην τριτοβάθμια εκπαίδευση των κοριτσιών και να δημιουργείς υποστηρικτικά δίκτυα είναι πολύ σημαντικό. Τα κορίτσια συχνά αποθαρρύνονται να συνεχίσουν σπουδές σχετικές με με την τεχνολογία (STEM) μόνο και μόνο επειδή είναι κορίτσια.  Οι εκπαιδευτικοί πρέπει να ενθαρρύνουν την ενασχόληση των κοριτσιών με αυτές τις δραστηριότητες έτσι να πιστέψουν και τα ίδια ότι αξίζουν να βρίσκονται σε αυτούς τους χώρους.” Επισημαίνει η Chikowero.

Μέχρι αυτός ο κόσμος να μην κοιτάει το φύλο αλλα την αξία, μέχρι να υπάρχουν ίδιες ευκαιρίες στην μάθηση, στις ευκαιρίες, σε μια καλύτερη ζωή, μέχρι το ακουσμα της λέξης “κορίτσι” να μην φέρνει βαρυγκόμια ο δρόμος είναι μακρύς. Οφείλουμε όμως να μην σταματήσουμε να τον περπατάμε.

 

Scroll to Top