Να πηγαίνεις απο το ένα δωμάτιο στο άλλο, να πηγαίνεις από την μία δραστηριότητα στην άλλη, να πηγαίνεις απο τον χειμώνα στο καλοκαίρι, απο το σπίτι σου στο σχολείο, στην δουλειά σου, να πηγαίνεις απο την τάξη σου στο προαύλιο. Aυτές ειναι οι μεταβάσεις. Κινήσεις που μοιάζουν τόσο φυσικές για κάποιους αλλά για κάποιους άλλους είναι εξαιρετικά στρεσογόνες.
Τι είναι όμως αυτό που καθιστά τόσο δύσκολες τις μεταβάσεις;
- Δυσκολία στην κατανόηση του χρόνου. Πολλά μικρά παιδιά αλλά και μεγάλοι δεν έχουν πλήρη επίγνωση του χρόνου. Τα παιδιά δεν ξέρουν πόσα ειναι τα 10 λεπτα. Σε αυτό θα βοηθούσε ένα χρονόμετρο που με το ηχητικό του σήμα θα καταστήσει σαφή την λήξη του χρόνου.
- Δυσκολία στις εκτελεστικές λειτουργείες.
Εκτελεστικές λειτουργίες είναι το σύνολο των γνωστικών δεξιοτήτων που απαιτούνται για να ελεγχθεί και να ρυθμιστεί η συμπεριφορά. Οι εκτελεστικές λειτουργίες είναι αυτές που μας επιτρέπουν τη δημιουργία, διατήρηση, παρακολούθηση και επίτευξη ενός σχεδίου δράσης με ένα στόχο. Αυτό το σύνολο των λειτουργιών έχει μεγάλη σημασία, επειδή το χρησιμοποιούμε καθημερινά. Ο προγραμματισμός, η εναλλαγή προσοχής, η παρακολούθηση και η γνωστική ευελιξία είναι κάποιες απο αυτές τις λειτουργείες και απο τη στιγμή που δεν είναι πλήρως ανεπτυγμένες υπάρχει δυσκολία στις μεταβάσεις.
- Δυσκολία στην ρύθμιση των συναισθημάτων. Κάποιες φορές, όταν το άτομο κάνει κάτι που του αρέσει πολύ, η μετάβαση μπορεί να φανεί απότομη. Κάτι τέτοιο οδηγεί συχνά σε ξεσπάσματα, κυρίως αν η αδρεναλίνη είναι πολύ ανεβασμένη.
- Το ότι δεν ξέρουν τι περιμένουν. Πολλά άτομα με δυσκολία στις μεταβάσεις νιώθουν πιο ασφαλή όταν έχουν ένα πρόγραμμα, όταν ξέρουν τι να περιμένουν, τι έπεται.
Τα ευδιάκριτα όρια στο πρόγραμμα, απλή γλώσσα, ξεκάθαρα χρονικά περιθώρια, παρατήρηση της συμπεριφοράς είναι το κλειδί για ομαλές μεταβάσεις.